wtorek, 10 lutego 2009

TLEN PRODUKT FOTOSYNTEZY


Co powstaje w procesie fotosyntezy?

Ogólny zapis procesu fotosyntezy :

6CO2 + 6H2O + Energia świetlna → C6H12O6 + 6O2
jego wydzielanie
wykrył angielski
uczony Joseph Priestley

Doskonaląc swoje umiejętności w pracy laboratoryjnej postanowiłyśmy otrzymać ten życiodajny pierwiastek.
Nazwa i rodzaj badania:

Otrzymywanie tlenu z manganianu (VII) potasu.
Problem badawczy:
Czy w wyniku ogrzewania manganianu (VII) potasu otrzymamy tlen?
Hipoteza:
Przypuszczam , że w wyniku ogrzewania manganianu (VII) potasu otrzymamy tlen.
Materiały:
Odczynniki:
· manganian (VII) potasu
· woda
· wstążki magnezu
Sprzęt laboratoryjny:
· zlewki
· kolba
· próbówka
· palnik
· 2 rurki
Przebieg badania:
1. Wsypanie manganianu potasu(VII) do probówki i umocowanie jej w statywie.
2. Zatkanie probówki korkiem i watą oraz umocowanie rurek odprowadzających.
3. Nalanie do zlewki wody.
4. Włożenie kolby wypełnionej do zlewki.
5. Wsłożenie rurki odprowadzającej do kolby z wodą.
6. Podpalenie palnika i ogrzanie probówki z manganianem (VII) potasu.



http://www.dami.pl/~chemia/cwiczenia/grafik/tlen.jpg

Spostrzeżenia:
W wyniku ogrzewania manganianu (VII) potasu wydziela się gaz, który wypiera wodę z probówki. Gaz ten podtrzymuje spalanie łuczywka i palenie się wstążek magnezowych.
Wnioski:
Otrzymany gaz to tlen.


poniedziałek, 9 lutego 2009

SKROBIA


Skrobia jako substancja zapasowa u roślin.

KARTA CHARAKTERYSTYKI

 Właściwości:

  • białe ciało stałe;
  • nie ma smaku ani zapachu;
  • nierozpuszczalna w alkoholu etylowym i benzynie;
  • nierozpuszczalna w zimnej wodzie, w gorącej tworzy kleik;
  • węglowodan, polisacharyd roślinny
  • ulega hydrolizie  kwasowej rozpada się na coraz krótsze łańcuchy tworząc kolejno:
    amylodekstryny (barwiące się z jodem na niebiesko),
    erytrodekstryny (barwiące się z jodem na czerwono),
    achrodekstryny (niebarwiące się z jodee) i maltozę i glukozę;

Występowanie:

  • jest substancją zapasową u roślin, które magazynują go w owocach, nasionach, korzeniach w formie ziaren w liściach, bulwach, rdzeniu łodygi i kłączach. Szczególnie bogate w skrobię są ziarna zbóż i bulwy ziemniaka.
  • odkłada się w komórkach roślin w postaci ziaren lub granulek, których wielkość i kształt są charakterystyczne dla poszczególnych gatunków roślin. Ziarna skrobi mają średnicę 2-120 µm, zależnie od pochodzenia mają różne właściwości i wygląd. Rozróżnia się skrobię ziemniaczaną, pszenną, kukurydzianą itp.




  •  

    Skrobię można wykryć za pomocą jodyny lub płynu Lugola, który zawiera jod. Pod wpływem jodu skrobia przyjmuje niebiesko-fioletowe zabarwienie.

Galeria zdjęć - grupa Explorer wykrywa skrobię.





POPYT I PODAŻ


Dzisiaj omawialiśmy : prawo popytu i podaży.

Kilka wiadomości dla zaintresowanych:

POPYT wyraża chęć zakupu dobra bądź usługi o określonych cenach w danym miejscu i czasie. 

Czynniki wpływające na popyt:
 Dobra cena
 Dochody konsumenta 
 Jakość
 Tradycja 
 Gust, preferencje konsumenta
 Chęć wyróżnienia się z tłumu
 Pora roku

Prawo popytu brzmi: 

Wraz ze wzrostem ceny bądź usługi popyt na to dobro lub usługę maleje i odwrotnie spadek ceny wywołuje wzrost popytu 

 ponadto

- jeśl zmiana wielkości popytu procentowo wieksza niz zmiana ceny, wówczas popyt jest elastyczny;

- jeśli zmiana wielkości popytu jest stosunkowo nieznaczna, popyt jest nieelastyczny;

PODAŻ – jest to ilość dóbr bądź usług oferowanych przez producenta do sprzedaży po określonej cenie, danym miejscu i czasie. 

Czynniki wpływające na podaż
 Popyt
 Dobra cena
 Technologia produkcji
 Ceny czynników produkcji
 Warunki klimatyczne – przyrodnicze
 

Prawo podaży 

Wraz ze wzrostem ceny dobra bądź usługi podaż wzrasta i odwrotnie spadek ceny, spadek podaży. 

 Zdobytą wiedzę stosowaliśmy w rozwiązywaniu wielu ciekawych ćwiczeń.

GPW



2 luty to również - Funkcjonowanie Giełdy Papierów Wartościowych

Giełda - miejsce, gdzie można kupić i sprzedać akcje (Warszawska GPW została powołana w 1991r);

Papiery wartościowe to akcje, obligacje (o stałym oprocentowaniu, zeropunktowe, zmienne), kontrakty terminowe (n indesky , na kursy walut, na kursy spółek). Ostatnie - kontrakty terminowe wszystkich typów notowane są na GPW w Warszawie w systemie notowań ciągłych. 

WIG - Warszawski indeks giełdowy (notowane są wszystkie spółki z GPW);

WIG 20 - indeks 20-tu największych spółek WIGu;

MIDWIG - ineks średnich spółek;

TECHWIG- indeksy spółek inwestujscych w nowe technologie;

Po tych informacja nadeszła pora na zadania:

1.Rozwiązanie krzyżówki;

2. Analiza tabeli spółek giełdowych.

Z terenu naszego województwa dziewięć spółek znajduje się na liście spółek giełdowych.

Inwestowanie na giełdzie  - polecamy stornę www.giełda.onet.pl

BARWNIKI FOTOSYNTETYCZNE









2, 3 luty

Tajemnice fotosyntezy - barwniki fotosyntetyczne.

Fotosynteza - reakcja kluczowa dla istnienia życia na Ziemi - stąd nasze zainteresowanie tym tematem.

W ramach zajęć laboratoryjnych podjęliśmy się identyfikacji barwników liści fofosyntetycznych. Wykorzystaiśmy do tego celu zestaw do fotosyntezy wraz z instrukcją przeprowadzenia eksperymentu opracowany przez Szkołę Festiwalu Nauki.

Etapy naszej pracy:

  • przygotowanie liścia pelargonii;
  • umieszczenie liścia w zlewce i zalanie go mieszaniną etanol-aceton;
  • umieszczenie zlewki w łaźni wodnej;
  • nakładanie otrzymanego ekstaktu na płytkę TLC;
  • przeprowadzenie chromatografii w komorze chromatograficznej;
  • analiza chromatograficznego rozdziału barwników fotosyntetycznych;

Barwniki z ekstraktu rodzieliły się na 4 pasma (od góry karotenoidy, ksantofile, chlorofil a, chlorofil b).

P.S.

Trudno było nanieść ekstrakt na płytkę - precyzyjna robota.

 

ZIMA


W ubiegłym tygodniu rozpoczęły się u nas ferie zimowe. Wolni od zajęć szkolnych z odprężeniem działaliśmy na zajęciach w ramach projektu.

2 luty - pracowity, fascynujący, ciekawy ....... dzień pracy.

PODMIOTY GOSPODARKI RYNKOWEJ

29 styczeń to dzień zajęć  związnych z podstawowymi podmiotami w gospodarce rynkowej. Zaczęło się od od mapy mentalnej - wydatki. Ale na początek poznaliśmy historię pieniądza i jego funkcje - polecamy stronę:

http://monety.banknoty.pl/moneta/Artykul/histpie.htm

Analizowaliśmy przykładowy budżet domowy - poznaliśmy pierwszy podmiot gospodarki - gospodarstwo domowe. Okazało się, że to początek "góry lodowej", bo oto przed nami formy prowadzenia działalności gospodarczej: 

a) indywidualna działalnośc godpodarcza;

b) spółka cywilna;

c) spółka partnerska;

d) spółka komandytowa;

e) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością;

f) spółkę akcyjną;

Wykonywaliśmy również wiele ciekawych ćwiczeń - uzupełnianie tabeli, praca z tekstem, rozwiązywanie testu. Nie było kiedy pomyśleć o czymś innym. Ale jest super !!! W domu każdy mógł popracować nad swoim budżetem osobistym.

niedziela, 8 lutego 2009

PKB, PNB

W tym poście postaramy się nadrobić zaległości i napisać kilka słów o zajęciach z przedsiębiorczości. Otórz: 

16 grudnia na zajęciach mówiliśmy o przedsiębiorczości. Najpierw każdy miał odegrać przydzieloną wcześniej rolę. Przedstawialiśmy różne typy zachowań, a później mówiliśmy jakie cechy ma dana postać i która nadawałaby się najbardziej na przedsiębiorcę. Taka osoba powinna być kulturalna, musi wiedzieć jak trzeba się zachować w każdej sytuacji, a zarazem powinna wiedzieć czego chce. Powinna też być zdecydowana, otwarta na ludzi i nowe znajomości, ponieważ to bardzo pomaga. Ta osoba nie może się poddawać i zniechęcać tylko uparcie iść do celu. Następnie rozwiązywaliśmy testy. Dzięki nim dowiedziałyśmy się czy nadajemy się na przedsiębiorcę. Wykonywałśmy ćwiczenie dotyczące radzenia sobie w trudnych sytuacjach. natomiast najtrudniejsze okazało się zapalnowanie swoich wydatków.  Ach były jeszcze testy na typ osobowości, ale ich wyniki moglismy zatrzymać dla siebie.Te zajęcia bardzo nam się podobały i  z wielką niecierpliwością czekamłyśmy na następne.

15 stycznia omawialiśmy zagadnienia związane z miernikami i źródłami informacji gospodarczej. Przedstawiamy najważniejsze pojęcia z tej materii:

 Gospodarka
całokształt działalności gospodarczej prowadzonej w danym regionie (gospodarka regionalna), kraju (gospodarka narodowa) lub na całym świecie (gospodarka światowa). Działalność ta polega na wytwarzaniu dóbr i świadczeniu usług zgodnie z potrzebami ludności. Najprostszy podział gospodarki wyróżnia trzy sfery działalności ludzkiej: produkcja, handel, i usługi.

Systemy gospodarcze
systemy gospodarczy – inaczej system ekonomiczny – zbiór powszechnie obowiązujących norm prawnych oraz ogólnie akceptowanych zasad, regulujących postępowanie wszystkich uczestników procesu gospodarczego.

System gospodarczy określa:
Kto i jak decyduje o tym, które dobra powinny być wytwarzane i w jakich ilościach;
W jaki sposób wytwarzanie uzupełniających się produktów ma być bilansowane i koordynowane pod kątem zaspokojenia różnorodnych potrzeb społecznych;
W jaki sposób ma być dokonywany podział globalnego produktu społecznego między członków społeczeństwa.

Można wyróżnić również cztery najczęściej obserwowane w historii systemy gospodarcze:
gospodarka tradycyjna (naturalna),
gospodarka centralnie planowana,
gospodarka rynkowa,
gospodarka mieszana
;
Gospodarka naturalna - typ gospodarki, która charakteryzuje się tym, że producent wytwarza produkty w celu bezpośredniego zaspokojenia swoich potrzeb.
W gospodarce naturalnej nie występują takie pojęcia jak wymiana oraz rynek, ponieważ producent jest jednocześnie konsumentem wytworzonych przez siebie produktów.
Gospodarka ta występowała wyłącznie w okresie wspólnoty pierwotnej, a także w niewolnictwie i feudalizmie.
Współcześnie niemal każda struktura gospodarcza jest w mniejszym lub większym stopniu uzależniona od wymiany własnych produktów na produkty innych gospodarek. Współczesny przykład gospodarki zbliżonej do naturalnej to gospodarstwo rolne.

Gospodarka planowa - gospodarka, opierająca się na założeniach planów kilkuletnich, określających najważniejsze cele rozwoju państwa. Plany takie popularne są w państwach o ustrojach socjalistycznych, a ich tworzenie i realizowanie jest jednym z najważniejszych zadań kierownictwa partii. Uchwalane są często na określony czas podczas zjazdów partyjnych lub plenum. W historii PRL powszechnie znany jest plan trzyletni i plan sześcioletni.
W gospodarce centralnie planowanej to władze ustalają, co, jak i dla kogo ma być produkowane. Ustalane są także ceny poszczególnych produktów. System planowania gospodarczego we wszystkich krajach okazuje się nieefektywny i prowadzi do obniżenia stopy życiowej obywateli.

Gospodarka rynkowa to taka, w której decyzje dotyczące zakresu i sposobu produkcji, podejmowane są przez suwerenne podmioty gospodarcze, kierujące się własnym interesem i postępujące zgodnie z zasadami racjonalności gospodarowania. 
Podstawą podejmowania tych decyzji są informacje płynące z rynku: m.in. ceny dóbr i usług, ceny czynników wytwórczych, płace, stopy procentowe, stopy zysku, kursy papierów wartościowych, walut oraz oczekiwania podmiotów gospodarczych co do ich kształtowania się w przyszłości. Gospodarka rynkowa - system ekonomiczny, w którym decyzje dotyczące gospodarki podejmowane są przez różne podmioty gospodarcze (ludzi, firmy i rząd).W tym systemie gospodarczym bardzo ważnym czynnikiem jest konkurencja. Prowadzi ona do obniżania cen produktów i usług oraz do podnoszenia ich jakości. Dzięki temu że występuje zjawisko konkurencji potencjalny nabywca (produktów, usług)ma bardzo dużą możliwość wyboru.
Podmiotami gospodarki rynkowej są :
gospodarstwa domowe
przedsiębiorstwa
instytucje finansowe
administracja państwowa
władza lokalna

Gospodarka mieszana - składa się ona zarówno z sektora publicznego, jak i prywatnego. Większość gospodarek na świecie funkcjonuje w tym systemie.
Cechy gospodarki mieszanej:
- prywatna lub publiczna własność środków produkcji.
- społeczna gospodarka rynkowa: 

Firmy są zainteresowane losem pracownika (dobre pensje, pomoc finansowa, kształcenie). Wszelkie oddolne inicjatywy pracowników są szczególnie cenione (wszystkie pomysły i działania pracownika mające dobry wpływ na działalność i sukcesy firmy).

-wolna konkurencja na rynku, która dotyczy firm, szkół, służby zdrowia, prawników itp.
państwo otacza opieką socjalną swoich obywateli (nieodpłatna oświata, służba zdrowia, różne dotacje finansowe dla bezrobotnych).
- państwo w sytuacjach kryzysowych wspomaga gospodarkę np. : 
banki gwarantują bezpieczeństwo firm
przychylne i dobre prawo.
- za rozwój firm odpowiadają wspólnie wszyscy pracownicy.

PODSTAWOWE MIERNIKI WZROSTU GOSPODARCZEGO

Wzrost gospodarczy określa wymierne skutki procesu powiększania zdolności wytwórczych kraju w danym okresie. 
Mierniki wzrostu gospodarczego:
• produkt krajowy brutto(PKB): całkowita wartość dóbr i usług wytworzonych przez społeczeństwo w ciągu danego roku na terenie danego kraju (kiedy rośnie PKB społeczeństwo staje się bogatsze),
• produkt narodowy brutto(PNB): całkowita wartość wyrobów i usług wytworzonych przez obywateli danego kraju w ciągu jednego roku, PNB uwzględnia również dochody krajowych firm uzyskane za granicą, nie uwzględnia dochodów obcych firm działających w kraju,
• dochód narodowy(DN): stanowi nowo wytworzoną wartość produktu krajowego w ciągu roku przez wszystkie podmioty gospodarki narodowej, skorygowaną o saldo rozliczeń z zagranicą,
• wielkość produktu PKB przypadająca na jednego mieszkańca; 


źródła informacji gospodarczej - roczniki statystyczne, portale o tematyce gospodarczej (eGospodarka.pl)




OLA

Hej ;) jestem Ola i w tym roku szkolnym pójdę do II gimnazjum.
Interesuję się sportem i muzyką. Należę do Orkiestry OSP Wojciechów, gdzie gram na saksofonie alcie. Uczę się także grać na pianinie. Marzy mi się jeszcze umiejętność gry na gitarze
i skrzypcach. Ogólnie to muzyka jest moją pasją. ;)
W przyszłości będę starała się dostać do Szkoły Muzycznej w Lublinie. ;)
Słucham głównie hip - hopu i punka, metalu...

więcej o mnie na :
www.cmoczek.blogspot.com


no to pa . ;]

EDYTA


Hej...nazywam się Edyta Nagnajewicz.Chodzę do super gimnazjum, zlokalizowanego w WOJCIECHOWIE:) Jestem uczennicą klasy IIc. Lubię słuchać muzyki(różnych gatunków-w zależności od mojego humoru:):):):)). Oglądam dużo ciekawych filmów przyrodniczych, historycznych, musicali oraz komedii. Wolny czas spędzam aktywnie, gram w siatkówkę, koszykówke lub jeżdże na rowerze. Jak większośc moich kolegów i koleżanek do szkoły chodze bo musze, niekoniecznie lubie... Jestem dobra w grach planszowych i skojarzeniowych.Jeśli chodzi o ulubione przedmioty szkolne, to należą do nich chemia, geografia i biologia. Korzystając z internetu uczę sie oraz bawię, czasem słucham muzyki.


Moja klasa liczy 23 uczniów(13 dziewczyn i 10 chłopców).Wychowawcą jest p.Anrzej-nauczyciel fizyki. Moja klasa jest trochę mało zorganizowana, nie zawsze grzeczna jednak jesteśmy grupą bardzo zgraną. Panuje w niej hasło:"Jeden za wszystkich,wszyscy za jednego". Moimi ulubionymi koleżankami są Paulina oraz Edyta. Jako przewodnicząca klasy świetnie dogaduje się zarówno z męską jak i żeńska częścia klasy:)

KAROLINA

Cześć!! Nazywam się Karolina. W szkole nazywają mnie Kara. Obecnie chodzę do I gimnazjum w Wojciechowie. Zachęcam do zobaczenia naszej szkolnej strony internetowe http://www.zswojciechow.pl/ . Wraz z kilkoma osobami na kółku informatycznym wprowadzamy różne informacje. Interesuję się informatyką, matematyką, przyrodą, muzyką. Obecnie słucham muzyki w stylu rock. Bardzo często korzystam ze strony www.nasza-klasa.pl . Lubię czytać ksiązki, słuchać muzyki oraz spotykać się ze znajomymi.

MAGDA

Cześć
Nazywam się Magda Wącior i chodzę do I klasy gimnazjum w Wojciechowie. Mam 13 lat.

Bardzo lubię spotykać się ze znajomymi, spędzać czas przy różnych zabawach np. sportowych, planszowych. Lubię opiekować się zwierzętami i bawić się z nimi. W domu mam trzy kotki,które bardzo lubię.Lubię czytać komiksy oraz niktóre książki. Lubię chodzić do szkoły, ponieważ mogę się spotykać z przyjaciólmi i poszerzać swoją wiedzę. Moje ulubione przedmioty to: j. polski, j. niemiecki, biologia, chemia, matematyka i fizyka.

Jestem typem dziewczyny bardzo wrażliwej, która przeżywa każdą sytuację. Jestem otwarta i szczera lubię mówić o moich uczuciach i myślach. Lubię pomagać osobom rozmawiając z nimi o ich problemach, doradzić im w trudnej sytuacji. Są takie chwile, że po mimo tego iż jestem otwarta bywam nieśmiała np. w przedstawieniu. Lubię się angażować w sprawach klasy np. pomagać w gazetkach szkolnych.

DOROTA


Cześć! Mam na imię Dorota! Chodzę do klasy drugiej gimnazjum. Nie lubię za bardzo się uczyć, chociaż wiedza sama wchodzi mi do głowy. Korzystam z tego, dlatego mam dobre oceny. Bo grzechem było by nie korzystać z takiego daru. Bardzo lubię czytać książki, najbardziej chyba dotyczące problemów współczesnego świata np. o młodzieży uzależnionej od narkotyków. Największe wrażenie zrobiła na mnie książka ''My, dzieci z dworca ZOO". Bohaterka jest zarazem autorką książki, opowiada w niej jak popadła w nałóg i jak próbowała wyjść z niego. Musiała bardzo się starać, by przezwyciężyć swoje słabości i porzucić nałóg. Książka zapadła w mojej pamięci, bo pokazuje jak bardzo narkotyki uzależniają. Lubię też słuchać muzyki. Nie lubię się chwalić, dlatego nie będę mówić w czym jestem dobra.

WSTĘP

Nasze pierwsze spotkanie odbyło się w grudniu. Koordynator przedstawiła nam szcegółowo co będziemy robić na zajęciach. Storzyłyśmy kodeks naszej grupy i otrzymalismy zadanie określenia jej nazwy. Każda z nas zajęła się pracą nad swoich inywidualnym blogiem (i tu nasz błąd, wynikający z niepozorumienia - teraz go szybko naprawiamy).

ZASADY WSPÓŁPRACY

Zasady pracy zespołu:

- pracujemy na miarę swoich możliwości;

- odnosimy się do siebie z szacunkiem;

- nie osądzamy, nie krytykujemy;

- wzajemnie współpracujemy;

POWITANIE


Hej,

Należymy do grupy Explorer biorącej udział w projekcie "Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie", trochę z opóźnieniem ale zaczynamy pracować nad naszym wspólnym blogiem.